Preložené z Denormalising Alcohol Industry Activities in Schools:
Vzdelávanie a životy detí by mali byť chránené pred škodlivým vplyvom komerčných záujmov. Napriek tomu sa celosvetový alkoholový priemysel aktívne zapája do poskytovania vzdelávania mládeže o požívaní alkoholu mladistvými. Predchádzajúci výskum odhalil znepokojujúcu povahu týchto typov programov, ktoré odrážajú naratívy priemyslu a niekedy skresľujú riziko poškodenia.
Napriek týmto obavám sa rozsahu vplyvu alkoholového priemyslu na školách nevenuje dostatočná pozornosť zo strany aktérov verejného zdravia.
Zdá sa, že v Írsku sa situácia obracia. Vývoj v roku 2022, ktorý bol podnietený úsilím komunitných skupín, odborníkov na závislosti a ďalších aktérov upozorniť na túto problematiku, poskytuje vzor pre opatrenia na zníženie vplyvu škodlivých aktivít alkoholového priemyslu v školách.
Podľa usmernenia Írskeho ministerstva zdravotníctva a školstva by školy nemali používať vzdelávacie materiály financované alkoholovým priemyslom.
Írske ministerstvo školstva a zdravotníctva vydalo 9. decembra 2022 oficiálny list všetkým školám, v ktorom ich výslovne varovalo pred používaním materiálov financovaných alkoholovým priemyslom. V liste sa uznáva, že financovanie zo strany alkoholového priemyslu predstavuje konflikt záujmov, a ďalej sa v ňom píše:
„Rovnako sa tieto usmernenia vzťahujú aj na zdroje financované inými priemyselnými odvetviami, kde existuje potenciálny konflikt záujmov.“
Írske ministerstvo školstva a zdravotníckych služieb, Oficiálny list všetkým školám v Írsku
K tejto zmene čiastočne prispeli rastúce poznatky a dôkazy o tvz. komerčných determinantoch zdravia.
Podpora vzdelávania mládeže je kľúčovou súčasťou korporátneho manuálu, ktorý používajú spoločnosti, ktorých výrobky a postupy sú škodlivé pre ľudské zdravie a životné prostredie. Financovanie alebo podpora vzdelávania mládeže zo strany škodlivých priemyselných odvetví a ich obchodných združení alebo krycích skupín je znepokojujúca. Financovaním alebo podporovaním niektorých programov môžu aktéri škodlivých priemyselných odvetví ovplyvňovať to, čo sa poskytuje a realizuje v školách. Konflikt záujmov vychádza z hlavnej úlohy týchto spoločností – generovať zisky pre svojich akcionárov. Vzhľadom na zodpovednosť voči akcionárom teda nemôžu korporácie podporovať programy, ktoré reálne znižujú konzumáciu ich produktov (v tomto prípade alkoholu) a teda ohrozujú ich obchodné záujmy.
Z predchádzajúcich štúdií vyplýva, že vzdelávacie programypre mládež podporované škodlivými odvetviami, nemajé prevenčné účinky, ale naopak:
- normalizujú produkty týchto odvetví a ich postavenie v spoločnosti;
- skresľujú dôkazy o rizikách škodlivosti;
- nie reklamu a alkogénne prostredie, ale deti, mladých ľudí a ich rozhodnutia a správanie označujú za problém;
- preberajú rámce osobnej zodpovednosti, ktoré odrážajú naratívy podporované priemyslom; zameriavajú sa na individuálne alebo technologické riešenia; a
- reprodukujú status quo, pokiaľ ide o politické reakcie.
Dôležité je, že takéto programy odpútavajú pozornosť od priemyslu ako pôvodcu škôd a od potreby regulovať jeho správanie, marketing a propagáciu jeho výrobkov.
Existujú jasné spoločné znaky programov vzdelávania mládeže, ktoré podporuje priemysel.
Ukazovatele programov vzdelávania mládeže preferovaných priemyslom:
- Používajú kauzálne naratívy, ktoré presúvajú vinu na jednotlivcov, ako sú deti, rovesníci a rodičia, a zameriavajú sa na definovanie problému ako nedostatočnej kontroly alebo vedomostí jednotlivcov a na tlak rovesníkov a vplyv rodičov.
- Uprednostňujú výučbu o zákonoch a riešeniach na úrovni jednotlivcov, osobnú zodpovednosť alebo technologické riešenia.
- Obsahujú dezinformácie, ktoré skresľujú dôkazy o rizikách poškodenia, vrátane selektívneho vynechávania kľúčových informácií o niektorých rizikách (napr. rakovina alebo poruchy fetálneho alkoholového spektra – FAS).
- Neposkytujú príležitosti na kritickú diskusiu o úlohe iných aktérov, ako je samotný priemysel a jeho marketingové praktiky a vplyv na vedu a tvorbu politiky.
- Môžu byť využité priemyslom na to, aby sa prezentovali ako súčasť riešenia a odviedli pozornosť od škôd spôsobených ich vlastnými obchodnými praktikami a výrobkami. Taktiež odvádzajú pozornosť od politík, ktoré sú potrebné na riešenie týchto škôd a ochranu detí a mladých ľudí (zákaz marketingu alkoholu, zníženie dostupnosti a zvýšenie cien za alkohol prostredníctvom zdanenia alkolových produktov).
Ako kriticky analyzovať programy vzdelávania mládeže?
- Čo tieto materiály robia? Aké perspektívy a myšlienky propagujú? Kto môže mať prospech zo šírenia obsiahnutých informácií a ich rámcovania? Ako sú tieto myšlienky a rámcovanie v súlade s naratívmi priemyslu, jeho iniciatívami v oblasti sociálnej zodpovednosti podnikov a širšími korporporátnymi programami?
- Preskúmajte, kto poskytuje vzdelávacie materiály pre mládež, a overte si ich minulé a súčasné financovanie a partnerstvá.
- Zamyslite sa nad nezávislosťou tých, ktorí dostávajú alebo dostávali finančné prostriedky od priemyslu alebo uzavreli partnerstvá s priemyslom.
- Argument, že robiť niečo je vždy lepšie ako nerobiť nič, je chybný. V skutočnosti môže byť pre deti a mladých ľudí prospešnejšie odmietnuť používanie materiálov, ktoré vydal priemysel. Je dôležité si uvedomiť, že základným princípom je, že na to, aby sa intervencia klasifikovala ako účinná, jej prínosy musia prevážiť nad škodami. Ak to tak nie je, potom je samotné nekonanie (t. j. nepoužívanie škodlivej intervencie) účinnejšie.
- Podporte učiteľov, rodičov, mladých ľudí, zákonodarcov a ďalších, aby identifikovali tieto črty a pochopili, prečo je konflikt záujmov znepokojujúci